Zarządzanie zmianą, czyli jak zaangażować zespół i zniwelować opory.

Brytyjski polityk, Harold Wilson, powiedział kiedyś: „Ten, kto odrzuca zmianę, jest architektem rozpadu”. Wszyscy słyszymy, że zmiana jest nieunikniona, że ​​wszystko wokół nas jest w stałym stanie zmian. Dlaczego więc pracownicy często są tak odporni na zmiany?

Istnieją cztery główne czynniki, które sprawiają, że pracownicy stawiają  opór  przed zmianami.

1)  nie postrzegają oni zmiany jako czegoś pożytecznego,
2) nie widzą też, że  poświęcenie przynosi  korzyść płynącą ze zmiany,
3) nie byli współautorami zmiany i nie uczestniczyli w jej planowaniu,
4) nie ufają architektom zmian i nie chcą im pomóc.

Można sobie wyobrazić, jak wiele czynników przeszkadza zmianom, włączając w to niezadowolenie z pracy i opór pracowników.

Na przykład wyobraźmy sobie, że jesteś pracownikiem i Twoja organizacja ogłasza, że ​​zamierza wdrożyć nowy system CRM. Zarząd ogłosił wszystkim: „To będzie świetny nowy system! Jest najlepszy na rynku! Będzie znacznie bardziej skuteczny! W przyszłym roku będziecie mieli co drugi weekend szkolenie, z najlepszym wdrożeniowcem w tym kraju i  będziecie musieli przerzucić wszystkie dane waszych klientów, a potem to sprzedaż już sama zwiększy się o 300%.”

Ty nie miałeś pojęcia, że ​​organizacja szukała nowego CRM. Nikt nie trudził się, by zadać pytania,  jakich funkcjnalności potrzebujesz, czy znasz inny system który może być lepszy.  Nikt nawet nie zapytał o to, co dokładnie sprawi, że ten nowy system będzie o wiele lepszy i bardziej efektywny niż ten, z którego korzystasz?

Czy ta zmiana jest dla Ciebie korzystna? Czy korzyści przewyższają poświęcenie, jakie musisz ponieść, aby wprowadzić zmiany (co drugi weekend w roku?) Czy byłeś częścią tej zmiany i czy naprawdę ufasz decyzjom, które podjął zespół kierowniczy? Na tym przykładzie prawdopodobnie nie.

Podstawowym problemem tutaj jest rzeczywiście brak komunikacji. Bez wyraźnego komunikowania korzyści płynących ze zmian, nie ma możliwości, aby organizacja mogła Cię zaangażować. Nowy CRM może być naprawdę najlepszy na rynku i całkowicie wart każdego poświęcenia, tylko skąd masz to wiedzieć, skoro nikt dokładnie nie przedstawił Ci korzyści  i nie pomógł przejść na ten system?

Jak my, jako liderzy, przezwyciężamy opór wobec zmian, znając  już  czynniki, które go powodują? Jeśli naprawdę chcesz, aby Twoi pracownicy żywo zaangażowali sie we wprowadzanie zmian, musisz zacząć od ostatniego czynnika -zaufania – i przenieść go na początek listy, ponieważ jeśli zrobisz to w takiej kolejności, ludzie będą o wiele bardziej skłonni do angażowania się w zmianę.

Zaufanie jest kluczowym czynnikiem przyczyniającym się do bycia skutecznym liderem w wielu obszarach, a zarządzanie zmianą nie jest wyjątkiem. Oczywiście, aby budować lepsze zaufanie, musisz być osobą godną zaufania. Oznacza to, że musisz być uczciwy, prostolinijny, niezawodny,dyskretny, lojalny, odpowiedzialny i pokorny.

Kolejnym krokiem w skutecznym wprowadzeniu zmian jest pomaganie ludziom w tworzeniu tej zmiany. Poziom akceptacji i  pragnienie osiągnięcia sukcesu będzie znacznei wieksze, jeśli twój zespół będzie częścią procesu decyzyjnego. Zauważysz też, że możesz wdrożyć znacznie skuteczniejsze, korzystne rozwiązania w organizacji, angażując ludzi, którzy codziennie pracują nad tymi zadaniami i działaniami które będziecie zmieniać

Bez rzeczywistych korzyści ze zmiany, nie ma motywacji do jej wdrożenia – to proste i oczywiste. Kiedy ludzie widzą, że korzyści są istotne, faktycznie chcą zmiany, nawet jeśli pociąga to za sobą jakieś poświęcenie. Zmiana powinna być pozytywną rzeczą w organizacji. Czy wszystko się zmienia na dobre? Nie, nie zawsze. Nie każda zmiana jest dobra.

Ludzie nie opierają się każdej zmianie. Opierają się tym zmianom, których nie postrzegają jako korzystne. Ludzie chcą zmian, jeśli widzą, że ich poświęcenie  jest tego warte. Pozwól swoim pracownikom być  częścią procesu zmian.

Czy chciałbyś dowiedzieć się więcej  na temat zarządzania zmianą w organizacji? Czy chciałbyś żeby Twoi managerowie zarządzali zmianami efektywny sposób?

Zaplanuj 30 minutowe spotkanie informacyjne i dowiedz się jak wykorzystując proces Bullet Proof Manager firmy Crestcom możesz zwiększyć zaangażowanie zespołu we wprowadzenie zmian. 

Zostaw swoje dane poniżej, żeby zaplanować spotkanie